Jump to content

SoftBank: Japán legérdekesebb technológiai vállalata

2016. 08. 08. 16:00

Japán és a technológia gyakran kerül bele egy mondatba. Sony, Nintendo, Panasonic, Sharp, Nikon, Canon, Toyota és még számos más legendás cég született itt, mára pedig tovább bővült a lista.

Bizony az erős kínai és koreai konkurencia miatt egyre ritkábban kerül össze Japán és valamilyen technológiai újdonság egy mondatba. Ez a gyengülés mindenféle kütyüre igaz, de leginkább az okostelefonok piacára és bizony a VR technológia java se innen jön. Japán reputációja nem ragyog olyan fényesen napjainban tech körökben, mint annakidején. Van azonban itt egy új reménycsillag, amiről mégis sokat hallhatunk, olvashatunk, ez pedig a SoftBank.

A SoftBank leginkább onnan lehet ismerős név számunkra, hogy benne van Japán top 3 telefonszállítójában. Viszont nem ez az, amiért valójában érdemes figyelni rájuk, hanem hogy amikor a többi nagy tech cég kezdett elsüllyedni a mobilpiaccal együtt, akkor ők betudtak indítani egy saját humanoid robotikai projektet, összeálltak a Hondával okosautókat gyártani és bevásárolták magukat azokba a cégekbe, akik mobilchipeket terveznek és gyártnak (többek között az iPhone telefonokba is).

Az első igazi nagy durranást robotika terén Pepper hozta meg a cégnek. A humanoid robotot úgy elkapkodták, mint a cukrot. Ezután aztán a robot mindenhol és mindenféle szerepekben felbukkant. Láthattuk vonatállomáson embereket kalauzolni és telefonboltban segédkezni. Megjelent korházakban, iskolákban és bankokban is, mint hasznos segítő. Egyszóval egyre csak újabb és újabb területeket hódít meg azóta is ez a kis cuki robot és még messze nem látni hol a határ számára. Legutóbb például arról számoltunk be vele kapcsolatban, hogy az eddig zárt platformos elgondolás mellett elkezdtek nyitni a Google és az Android világ felé is a robottal.

Mindennek tetejébe június közepén vett magának egy chiptervező céget a SoftBank. 884 milliárd forintért kebelezték be az RM holdingot, ezzel nagy figyelmet vonva magukra az egész világon. Eme lépéssel nem csak egy processzortervező céget vettek, de az ARM kapcsán elkezdtek kacsintgatni a VR headsetek és egyéb IoT kütyük felé. Persze úgy általában az IoT eszközöknek még odébb van az, amire igazi megújulást hoznak a hétköznapi emberek életébe, de hogy ebből a SoftBank nem fog kimaradni azt már most biztosra vehetjük.

Jól látható hát, hogy a SoftBank erősen ott van a szeren napjainkban s bár az utóbbi időben szaporodtak meg igazán a vele kapcsolatos hírek a világsajtóban, de valójában nem egy új cégről van szó. Még 1981-ben alapították s igaz azóta már megváltozott és adoptálódott az, hogy mit és hogyan adnak el, de ez akkor is egy több mint 35 éve létező cég. Egy cég, ami gyakran vállalt kockázatokat. Néhány év közdelem után beléptek a Japán mobilbeszállító piacra. 2006-ban a SoftBank megszerezte a Vodafone Japánt és 2008-ra ők voltak az első és egyetlen telefonszolgáltató, aki 3G iPhonet árult exkluzívé egészen 2011-ig. Manapság ez már nem tűnik olyan nagy dolognak, de akkoriban az iPhone exkluzív beszállítójának lenni szuperkockázatos lépésnek számított. Az Apple innovatív, de új PC-stílusú Safari böngészője nem működött a Japán már jól stabilizált mobilos oldalaival és még az emotikonjaival se.  Ráadásul az iPhone készülékek se tűntek olyan nagyon újítónak Japánban, ahol már 2004 óta léteztek NFC chipek az érintésmentes fizetéshez.

Mégis történt, ami történt. Az iPhone hatalmas siker lett és ezzel a SoftBank is megerősödött. Sikerült egy jó nagy lábnyomot hagyniuk a versengő Japán telefonpiac talaján. Hosszú ideig egy népszerű TV-s reklámsorozat is ment a cégről, hogy tuti mindenki megismerje a nevüket Japánban.

A Softbank bár már nemzetközi szinten is jól ismert, de elsősorban Japánra koncentrált a cég mindig is. Igaz van azért egy 28%-os részesedésük a kínai Alibaba e-reklámóriásban, ami körülbelül olyan, mint az Amazon, csak nagyobb. Sokkal nagyobb. S persze, ahogy azt korábban említettük már ott az Egyesült Királyságban az ARM holding, ami szintén az övék.

A Szerencse, a merészség és az ambíció meghozta a sikert. Az utolsó negyedévben 19%-os profnövekedést jelentett be a SoftBank. S bár a legutóbbi lépéseik látszatra nem feltétlen kötődnek egymáshoz, de ha a mesterséges intelligencia és a robotika területével kombináljuk az új szerzeményeiket, akkor akár valami nagyon nagy dolgot is tartogathat a SoftBank jövője. Kíváncsian várjuk mi is lesz az.

(Forrás: engadget.com Kép forrása: engadget.com)