Őssejtkutatással a törött csontok és az oszteoporózis ellen

2018. 09. 24. 10:34

Hinnénk vagy sem, de a kutatók még mindig képesek az őssejtek új formáit felfedezni, méghozzá igen hasznosokat. A legújabb felfedezéssel például a leggyakoribb sérülések, a csonttörések kezelése válhat drasztikusan egyszerűbbé.

Egy Stanford vezette kutatócsapat sikeresen azonosította az emberi csontrendszer őssejtjét, aminek hála a csoport létre tudott hozni egy egész családfányi sejtet, amelyek a csontok és porcok regenerációjában segédkeznek. Miután sikerült beazonosítani ezeket az őssejteket, így a tudósok már képesek lesznek izolálni őket a már létező csontokban vagy létrehozni újakat speciális laboratóriumi eljárásokkal.

Az áttörés nem jött könnyen. Az emberi csontvázsejtek beazonosításához a tudósok nem tudták a korábban alkalmazott trükköket bevetni, hogy megtalálják az emberivel azonosakat az egerekben. Össze kellett vetniük az egerek génexpressziós profiljait azzal a néhány emberi sejttel, amit a növésben lévő emberi csontok végén lehet megtalálni. Csak ez után volt képes a csoport az egerekben olyan sejteket találni, amelyek rendelkeznek hasonló fehérjékkel és az emberi sejtekben releváns markerekkel.

Ennek a felfedezésnek hála, hamarosan sokkal jobban megérhetjük majd az emberi csontok természetét, de a Stanford kiemelte, hogy elsősorban az orvoslásban szeretnék hasznosítani az eredményeket. További kutatások után olyan eljárások épülhetnek majd erre a felfedezésre, amelyekkel a betegek gyorsabban épülhetnek majd fel a csonttörésekből, de akár új csontokat is képesek lesznek így növeszteni számukra. Hovatovább a csontok regenerációs és növekedési folyamatának általános megértése segíthet felvenni a harcot az olyan alattomos betegségekkel szemben, mint amilyen az oszteoporózis, azaz a csontritkulás. Sajnos a kutatás még nagyon az elején jár, így sok időbe telhet, mire a hétköznapokban is találkozhatunk a gyümölcsével, mindenesetre az eddigi eredmények remekül festenek.

(Forrás: engadget.com Kép forrása: pixabay.com)