A világvége utáni élet nem csak a zsákmányszerzésről és fosztogatásról fog szólni, állítja egy tanulmány (a felhasznált irodalom se kutya). A filmekben látott események amúgy is csak a popkultúra szüleményei és nem tükrözik azt, hogy valójában mi történne. Kérdés, hogy akkor mégis, hogyan lehetne adatokat szerezni ebben a kérdésben, anélkül, hogy megvárnánk vele egy igazi világvégét. A kutatók válasza a videojátékok felé keresendő, azon belül is az MMO környezetben.
Hogy kiderítsék, mi történne egy világvége szituációban, a kutatók 270 millió akciót rögzítettek a Dél-Koreában népszerű ArcheAge MMO-ból. A játékosokat tudták, hogy a béta során elért eredményeiket és statisztikáikat törölni fogják. A kutatók azt várták, hogy a béta végének közeledte, hatással lesz a játékosok viselkedésére, s így is lett, de nem olyan erőszakosan, mint azt sokan képzelnék.
A megfigyelések szerint néhány kivételtől eltekintve, a játékosok nem váltak vérszomjasabbá. Úgy találták, hogy a legtöbben nem kezdtek el antiszociálisan viselkedni, vagy sorozatgyilkossá avanzsálni. A legfontosabb változásnak az tekinthető, hogy a legtöbben felhagytak a küldetések teljesítésével és inkább a barátaikkal töltötték az időt, és/vagy beszélgettek az in-game chaten.
A kutatók teljes mértékben elismerik, hogy ez a szituáció azért nem egy az egy megfelelője egy igazi világvége szcenáriónak. Például nem változott meg járványszerűen az emberek viselkedése. Ennek ellenére a teszt mégsem volt teljesen értelmetlen. Naivitás lenne egy béta végét a világvégével egyenértékűnek tekinteni, ugyanakkor a játékosok időt és energiát fektettek a karakterükbe. Ez a befektetés olyan virtuális érték, amit napjainkban valódi pénzt ér, így néhány valós konzekvencia azért levonható.
A jövőbéli kutatások az igazságszolgáltatásra fognak koncentrálni. Az ArcheAge saját börtönrendszerrel és játékosok által működtetett bíróságokkal üzemel. Kíváncsian várjuk, hogy ebből a témából mit sikerül majd kihozni.