Véletlen felfedezés – az eddigi legfényesebb pulzár

2014. 10. 09. 14:00

Néhány csillagász az elmúlt napokban olyan felfedezést tett, melyre maguk sem számítottak. Noha egyáltalán nem keresték, mégis sikerült megtalálniuk az égbolt eddigi legfényesebb pulzárját (erős mágneses térrel bíró, gyorsan forgó neutroncsillag.) Tudd meg, hogyan sikerült a ragyogó égitestet felfedezni a feketelyuk-kutatóknak!

Talán még emlékszel azokra a híradásokra, melyek a NuSTAR speciális űrteleszkópról szóltak. A hatalmas kültségvetésű eszköz a NASA szolgálatában lett volna hivatott a feketelyukak rejtelmeit vizsgálni, ám a kutatók ennél valami sokkal fényesebbre bukkantak.

A NASA csillagászai szinte biztosak abban, hogy amit felfedeztek az az eddig ismert legfényesebb pulzár, ám elsőre majdnem összetévesztették egy feketelyukkal. A halott csillag kibocsátását vizsgálva arra jutottak, hogy a felfedezett égitest annyi energáit szór szerteszét, mint a mi Napunk tízmilliószorozva. Ez megdöbbentően sok, főleg ha figyelembe vesszük, hogy a mienknél jelentősen kisebb méretű csillagról van szó.

Még a tudósok sem biztosak benne, hogy a frissen felfedezett pulzár hogyan képes ilyen fényesen ragyogni, ám mindenképpen szeretnék behatóbban tanulmányozni a jelenséget és felderíteni, hogy mennyire ritka vagy éppen gyakori a hasonló a világűrben.

A felfedezés emellett némiképpen felrázta az elméleti tudósok tevékenységét is, ugyanis megrengette pár helyen azt, amit a feketelyukakról és a röntgen-sugarakról tudtak, sőt egyszersmind felhívta a figyelmet arra, hogy milyen sok felfedezni való van még az univerzumban.

A következő linken megtekintheted a NASA felvételeit.

Forrás: engadget.com