Jump to content

Mesterséges bőrrel valósulhat meg a virtuális érintés

2019. 11. 26. 16:29

A virtuális valóság (VR) terén elért áttörés a videójátékok forradalmasítása mellett az amputált betegek életét is átalakíthatja.

A Northwestern Egyetem tudósai egy új eszközt fejlesztettek ki, amely lehetővé teszi az fizikai érzékelést a virtuális világon keresztül, így az emberek saját bőrükön tapasztalhatják egymás érintését, akár több ezer kilométer távolságból is – írja az Independent. A mesterséges bőr egy puha, könnyű elektronikai lapból áll, amelybe 32 apró, rezgő működtető szerkezetet ágyaztak be. Az testhez tapadva az eszköz a nyomás, a rezgés és a mozgás kombinációját használja a felhasználók érintésének szimulálására.
 
A kommunikációra, a szórakozásra és az orvostudományra is hatással lehet
 
A bőrbe integrált vezeték nélküli haptikus interfészek a virtuális és kibővített valósághoz (AR) című cikket a Nature tudományos folyóiratban publikálták. „Az egész folyamat nagyon bonyolult. Az érintés érzékelése számos hatáson és érzésen alapul, mint a nyomás, a fájdalom vagy a hőmérséklet. Eddig hatalmas kihívás volt a tapintási érzékelésének beépítse a virtuális és a kibővített valóságba” – írja a cikk.
 
 
Az írásban hozzáteszik: a szemhez és a fülhöz viszonyítva a bőr egy viszonylag alulreprezentált érzékszervi felület a VR- és az AR-technológiában, amely mindazonáltal jelentősen javíthatja az élmény minőségét. Emellett az új eszköz közvetlen hatással lehet olyan területekre, mint a kommunikáció, a szórakozás és az orvostudomány. A cikk szerzői szerint a technológiának számos felhasználási területe lehet. Az érintés közösségi médián keresztüli közvetítésére, vagy egy protézis kézben tartott tárgy alakjának a reprodukálására is képes lehet. Az eszköz a videójátékok világát is forradalmasíthatja azzal, hogy éreztetni tudja, ha például találatot kap a felhasználó.
 
Tíz év alatt 1,4 trillió font bevételt hozhat a VR és az AR
 
A virtuális valóság továbbra is rétegtechnológiának számít, amelyet elsősorban ipari alkalmazásoknál és egyes vidóojátékoknál használnak. A szakértők reményei szerint az ehhez hasonló fejlemények segítik, hogy a VR a hétköznapi életben is elterjedjen.
„A VR és AR javítani fogja a szervezetek működését, gyorsabbá és hatékonyabbá teszi majd a folyamatokat, és hihetetlen új élményeket teremt” – mondta Jeremy Dalton, a PwC tanácsadó cég VR és AR vezetője, aki szerint a virtuális és a kibővített valóság az országok gazdaságára is pozitív hatással lehet. A PwC becslése szerint 2030-ig az AR és a VR összesen 1,4 trillió font bevétellel segítheti a világ gazdaságát.
(Forrás: itmozaik.co.hu/hirado.hu, kép:pixabay.com)