A haszongépjárművek a fejlesztés szempontjából releváns előnyökkel rendelkeznek, mivel a technológiák ebben az esetben sokkal korábban kereskedelmileg életképessé tudnak válni. Ezenkívül az érzékelőiknek és az architektúráiknak a fejlesztése a személygépkocsik fejlesztéséhez is hozzájárulhat, mivel a Continental alkatrészei általában minden típusú járműnél működnek – emelte ki az autóipari konszern.
A kutatás és fejlesztés hatékonyságának maximalizálása érdekében a cég holisztikus megközelítést alkalmaz: ahol csak lehetséges, ugyanazt az algoritmusláncot használja mind a személyautók, mind a haszongépjárművek automatizálásához. Ez utóbbi azonban specifikus módosításokat igényel. Csak a méretek – Európában a teherautók és kamionok körülbelül 16 méter hosszúak – kihívást jelentenek az egész jármű érzékelőkkel történő lefedése szempontjából. A további kihívások közé tartozik a kamera magasabb elhelyezkedése, és az ebből következő megváltozott látószög, valamint a tehergépkocsi hosszából és fordulóköréből adódó dinamikus jellemzők.
Az üzemanyag-hatékonyság szintén kiemelt prioritás a flotta üzemeltetői számára, mivel a fogyasztás megegyezik a költségekkel. Ebből következően az üzemanyag-megtakarító vezetési stratégiák rendkívüli relevanciával rendelkeznek. Ebből a célból a Continental a többi közt az útvonalak emelkedési profilját is figyelembe veszi a hatékony fékezés, gyorsítás és szabadon futás érdekében, valamint a forgalmi dugók végén prediktív fékezést alkalmaz.
Sofőr nélküli Hub2Hub
A teljesen automatizálás a logisztikai ellátási láncok biztosítása során mutatja ki a benne rejlő valódi potenciált. A nehéz tehergépkocsik (többnyire teherautók és pótkocsik kombinációja) gyakran ugyanazon az útvonalon haladnak, mivel a nagy logisztikai központok mára már többnyire jó összeköttetésekkel rendelkeznek az autópályák közelében.
A gyakran monoton és hosszú útvonalak ellenére ezen útvonalak autópályán megtett szakaszai a sofőr állandó figyelmét igénylik, ami olyan veszélyes mellékhatásokhoz vezethet, mint a mikroalvás. Az automatizálás csökkentetné a vezetőt érő terhelést, valamint megakadályozná különösképpen a hátsó ütközéseket, és megkönnyítené a jelenlegi vezetési és pihenési időre vonatkozó jogszabályok betartását.
Végeredményként a flottaüzemeltetők költségeik egyharmadát is meg tudnák takarítani, ha a teherautók teljesen automatizáltan tudnának haladni a központok között. A Hub2Hub elnevezésű koncepció kompenzálhatná a sofőröket érintő munkaerőhiányt is, ha csak a későbbi terjesztési szállításokat kellene fedezniük.
Hosszú távon ez a megoldás a kezdeti rakodóhelytől a végcélig tartó teljes utat magába foglalná. A funkcióvezérelt fejlesztés fő hangsúlya ezért jelenleg az autópálya szempontjából releváns funkciókra és azok folyamatos fejlesztésére irányul a vezetési teljesítmény, a rendelkezésre állás és a megbízhatóság tükrében. Lépésről lépésre a már megvalósított funkciókat elkezdik a gyakorlatban is alkalmazni. Az új lehetősége képesek lesznek kezelni a komplikáltabb helyzeteket, például az autópályára való fel- és lehajtást is.
SensePlanAct
Ami a teherautók automatizált vezetését illeti, a Continental a teljes hajtásláncot figyelembe veszi, és a járművet az összes szükséges alkatrésszel ellátja. A kiértékeléshez alkalmazott érzékelőket és a nagyteljesítményű számítógépeket közvetlenül a vállalat, amíg a pneumatikus fékeket egy projektpartner szállítja.
A fejlesztés hatékonyságának maximalizálása érdekében a holisztikus megközelítést alkalmazzák – amellett, hogy az algoritmusok szinte teljes mértékben azonosak, a személygépkocsik és tehergépjárművek rendszerei körülbelül 90 százalékban megegyeznek. Mindkét esetben a „Sense”, a jármű állapotának és környezetének a Continental szenzoraival történő érzékelését jelenti, ideértve a gyalogosok védelmére szolgáló innovatív szenzortechnológiát, a keréksebesség-érzékelőket, kamerákat, valamint rövid és nagy hatótávolságú radarokat.
A „Plan” alatt a lehetséges műveletek és a szükséges döntések különböző elektronikus vezérlőegységek által való lefuttatását értjük, azaz mi fog történni, és hogyan kell reagálnia például egy kamionnak. Az így létrejött mozgástervezésért – milyen műveleteket kell végrehajtani, milyen szögben kell kormányozni, vagy mennyire erősen kell fékezni – pedig az „Act” felel. Személygépkocsik esetén a rendszer közvetlenül avatkozik be a vezérlőrendszerbe, például egy féknyereg, az MK C1 elektrohidraulikus fék vagy az elektromos rögzítő fék működtetése révén - írja az iotzona.hu.