A Pernod Ricard cég megbízásából készült kutatásból az derült ki, hogy az aktív közösségi média felhasználók nagyon nehezen tartanak fenn és alakítanak ki új barátságokat a való életben. Ez annak köszönhető, hogy a Facebookra és különböző közösségi média platformokra támaszkodva, az emberek a való életben kevesebbet találkoznak, ami rettentő káros hatással van a valós szociális életre.
Elfeledjük a hús-vér barátokat?
A felmérésből kiderült, hogy tíz válaszadó közül hatan ritkábban találkoznak a barátokkal, míg 55 százalékuk egyetért azzal, hogy a szociális média felszínesebbé tette a barátokkal való kapcsolatokat. Nem meglepő, hogy az átlagos személy hét barátot veszít el a közösségi média okán, miközben a ritka találkozásokat hibáztatja a „szakítás” miatt.
Egyébként abban egyetértés honolt, hogy a közösségi média túlzott használata mellett az olyan tényezők is hozzájárulnak a barátságok feledésbe merüléséhez, mint a hosszú munkaórák, a szülővé válás, és a távolság.
A kutatásban résztvevők Facebook ismerőseit elemezve érdekes arányra bukkantak: a virtuális barátok csupán 23 százalékát tartották valódi barátnak a megkérdezettek. Sőt, a válaszadók harmada mondta azt, hogy több közeli barátot szerenének, mint amennyi jelenleg van.
Összességében egy átlagos személynek 12 „valódi” barátja van, de úgy érzi, csak négyben bízhat.
Ellenpéldák a neten túlról
A kutatásban minden ötödik válaszadó, azért beszámolt pozitív hatásról is, miszerint a Facebook, a Twitter vagy az Instagram használata jó hatást gyakorolt a szociális életükre. Ezutóbbi pedig a valós barátok csoportjának növekedését eredményezte.
A megkérdezettek 56 százaléka szerint a barátság megtartásának kulcsa a közös élmények és a valódi nagy pillanatok megosztása egymással.