A May Mobility, az Indiana Economic Development Corporation (IEDC), az Energy Systems Network (ESN) és a Toyota Mobility Foundation (TMF) június elsejével ingyenes autonóm taxiszolgáltatást vezetett be. Az öt darab Lexus RX 450h öntöltő hibrid szabadidőjárműből, valamint egy kerekesszékes utasok szállítására is alkalmas Polaris GEM lassú járműből álló flotta az Indy 500 versenyhétvégén tartotta bemutató üzemét.
A kísérleti fázisban az önjáró Lexusok hétköznapokon reggel és este 7 óra között közlekednek egy kilenc megállóból álló útvonalon. Ezt az útvonalat a már létező közösségi mobilitási szolgáltatások, valamint a forgalmi szabályszerűségek figyelembe vételével, a közösségi közlekedési szolgáltatóval együttműködve úgy alakították ki, hogy elkerülje a jellemzően dugókkal terhelt, túlzsúfolt gócpontokat. Az is cél volt, hogy a város olyan pontjait kösse össze, amelyek között jelenleg nem létezik hatékony közösségi közlekedési lehetőség.
A jelenlegi járványügyi helyzetben egyidejűleg csak egy háztartásban élő utasok tartózkodhatnak a járművek fedélzetén, az utasok férőhelyét válaszfal határolja el a járműkísérőtől, aki a teljesen autonóm gépkocsi működését felügyeli, és csak vészhelyzetben avatkozik bele a vezetésbe. Az autók belső terét minden fuvar előtt és után UV-fénnyel sterilizálják.
A 10-15 percenként közlekedő körjárat egyelőre kísérleti módban üzemel november 19-ig. Ezt követően dönthetnek majd az esetleges sűrítéséről, a vonal meghosszabbításáról, illetve a szigorú pandémiás korlátozások enyhítéséről is. Szintén novembertől Indiana állam egy másik városában is hasonló shuttle szolgáltatást indítanak útjára a partnerek.
Eközben a Lexus Japánban már sorozatgyártásban forgalmazza önjáró technológiáját. Az LS limuzin képes önállóan sávot váltani, előzékenyen segít más járműveknek besorolni, rugalmasan közlekedik az autópálya fel- és lehajtóin, alkalmazkodik a forgalmi torlódásokhoz, és megelőzi a nála lassabb járműveket.
Az autó vezetője átmenetileg elengedheti a kormányt, ám tekintetét az úton kell tartania. Ugyanez a helyzet a parkolórobottal: a gépkocsi mindent önállóan intéz, a gázadástól a kormányzáson át a fékezésig és az irányváltásig. A sofőrnek csupán a panoráma kamera- és radarrendszer jelei alapján létrehozott képen kell figyelni az esetleges akadályokat - írja az iotzona.hu.