A filmipar koronavírus-járvány okozta problémáit kihasználva teremtene új trendet San Franciscó-i székhelyű Xcinex, mely Venue nevű termékével egészen új, és minden bizonnyal drága szintre helyezné mozizást.
„Egy messzi-messzi galaxisban… A Xcinex bolygón kifejlesztettek egy technológiát, amely sokkal felsőbbrendűbb az embereknél. Két kalandvágyó xcinexi a Földre érkezik, ahol felfedezik, hogy az emberiségnek égető szüksége van a szórakoztatásra” – olvasható a „starwarsosan” beúszó felirat a Xcinex reklámvideójában, mellyel a cég a Venue piacra dobását jelenti be.
Az új szerkezet a hírek szerint a multiplexekhez hasonlóan működne, ezért a film megtekintése előtt a nézőknek fejenként kell majd jegyet váltaniuk az otthoni „vetítésre”.
A filmeket egy jeggyel csak egy alkalommal lehet majd megnézni, a mozikkal ellentéten azonban a filmezést meg lehet szakítani, ha valakinek közben gyors elintéznivalója akad.
A cég alapítója és vezérigazgatója, Cihan Fuat Atkin a Deadline-nak a júniusban adott interjúban azt mondta, hogy bár a termék „nem végez arcfelismerést”, a kamerái segítségével felméri, hány személy tartózkodik a szobában, majd annak megfelelően szabja meg a megnézni kívánt médiatartalom díjazását. Ha a fizetést követően a vetítés alatt többen tartózkodnak a helyiségben, akkor automatikusan megállítja a filmet, amíg személyek száma meg nem egyezik az online megvásárolt jegyek számával.
A Xcinex a weboldalán kiemeli, hogy a Venue nem von le havi, heti vagy napi díjat, mint más streamingszolgáltatók, de igény esetén a cég fizetési platformján keresztül ezekre a népszerű szolgáltatókra (mint az HBO GO vagy a Netflix) is elő lehet majd fizetni.
Fontos megjegyezni, hogy bár nincs állandó díj, a Gizmodo beszámolója szerint a Venue ára az Egyesült Államokban előrendelés esetén jelenleg 60 dollár,a rendszerből kereshető tartalmak árát pedig a forgalmazójuk határozza majd meg.
Az ár pedig, bár nem valószínű, meghaladhatja egy átlagos mozijegyét.
A tartalmakról egyelőre nem sokat tudni, de tekintve, hogy a koronavírus-járvány következtében egyre több mozivászonra tervezett filmet adnak ki streaming szolgáltatókon keresztül – mint ahogyan azt nem csekély 30 dolláros felárral a Disney is teszi a Mulan vagy a Trollok a világ körül című alkotásaival –, a Xcinex valószínűleg ezt a szegmenst célozza majd meg.
Ezzel akár meg is menthetik a járvány miatt haldokló filmipart, hiszen az emberek akár egy mozijegy áráért az otthonuk kényelméből nézhetik meg a legújabb filmeket. Több kérdés is felmerül azonban a projekttel kapcsolatban. Az egyik és talán legfontosabb, hogy a kábel- és streamingszolgáltatók igencsak borsos előfizetési díján kívül mégis mennyire pofátlanság még elkérni – tegyük fel – egy mozijegy árát úgy, hogy ahhoz a filmszínház által nyújtott kivételes élményt, például a nagyvásznat és a hidegrázós hanghatást, nem kapja meg a vásárló.
A további számtalan égető kérdés közé tartozik például, hogy egy új, ismeretlen cég vajon hogy tudja meggyőzni a nagyobb forgalmazókat, hogy használják a platformját, ezzel értéket generálva a szolgáltatásnak, illetve a nagy multiplexek engedik-e az új technológia térnyerését, mely egyértelműen tőlük vonná el a bevételek egy részét?
Pont a fent említett kérdések miatt a Gizmodo azt sem zárja ki, hogy csak egy nagy átverés az egész, amire akár a cég által kiadott igencsak „kezdetleges” reklámfilm is bizonyíték lehet. Mindenesetre a termék kiszállítását a Xcinex 2020 végére ígéri, bár ez a járványhelyzet miatt valószínűleg későbbre tolódhat.