A big data (nagy adat) fogalom arra vonatkozik, miként tanulmányozunk, elemzünk vagy dolgozunk fel olyan adatállományokat, amelyek túlságosan nagyok ahhoz, hogy a hagyományos adatfeldolgozó szoftverekkel kezelhetők legyenek. Az angolban a négy V jellemzi a big datát: veracity (pontosság), velocity (sebesség), volume (méret) és variety (változatosság), ami lehet strukturált és strukturálatlan is.
Az IoT (internet of things, dolgok internete) voltaképpen a különféle eszközök és adatok összekapcsolására vonatkozik. A cél a készülékek „okossá tétele” és a kapcsolódó, működésükre vagy használatukra vonatkozó adatok összegyűjtése, például a fogyasztói viselkedés befolyásolása céljából.
Mivel az online világ térhódításával az adatmennyiség napról napra növekszik, így egyre nagyobb szükség van a nagy mennyiségű adatgyűjtésre és adatelemzésre, melynek révén egyébként a hálózatban céltalanul „lebegő” adatok helyett ki lehet mutatni azok valódi információértékét.
IoT és adatkommunikáció
A Dolgok Internete világában a kulcstényezők a hálózatra csatlakoztatottság és az adattovábbítás. Mivel már nemcsak az emberek lépnek kölcsönhatásba az adatokat létrehozó technológiával, hanem az okostelefonok, okosórák, viselhető eszközök, termosztátok, okoshangszórók, gépek vagy éppen gyártósorok is, így a big data révén a megfelelő következtetések is levonhatók a kapcsolódó kommunikációból.
A szenzorok számának növekedése és a terabájtnyi adat szédületes sebességű áramlása révén a jövőben várhatóan még nehezebb lesz megfelelően tárolni, feldolgozni, összegyűjteni és felhasználni az információkat. Ráadásul a számtalan helyen található rengeteg végpontból gyakorlatilag korlátlan mennyiségű adat indulhat útjára, és a többi között a felhőszolgáltatások, a pereminformatika, az IoT és az adatipar területén „csapódhat le”.
Kinek van haszna mindebből?
Egyrészt azoknak a cégeknek, amelyek profitálhatnak a rendelkezésükre bocsátott adatokból, másrészt pedig a végfelhasználóknak, akikhez így a megfelelő információk, valamint a személyre szabottabb termékek és szolgáltatások juthatnak el. Végső soron pedig azon vállalatoknak, amelyek a profit, a termelékenység és a hatékonyság növelése, valamint költségcsökkentés céljából kívánják bevezetni a különféle intelligens megoldásokat.
A big data technológiák fejlesztése – a megfelelő adatstratégia kidolgozásával együtt – az IoT-társaságok javára is válik majd. A partnerek és a végfelhasználók esetén pedig növelhető az ügyfélélmény, mivel hozzájuk így csak a valóban releváns információk jutnak majd el. Hosszabb távon ez pedig akár a döntéshozatali és a vásárlási szokásokra is hatással lehet.
Chipek, szenzorok és internethálózat – ezek mindenképpen szükségesek ahhoz, hogy mindenféle tárgyak csatlakozzanak a dolgok internetéhez. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy a big data nem feltétlenül igényli az Internet of Things jelenlétét. Bár a két fogalom jól összekapcsolható, de mindezzel együtt teljesen eltérő koncepciókról van szó, amelyeknek így jelentősen eltérhet az alkalmazási területe is - írja az iotzona.hu.