A Tesla azonban levélében kijelentette, lépéseket tett annak érdekében, hogy tisztázza a járművezető rendszerrel kapcsolatos kötelezettségeit, és javítsa annak biztonsági funkcióit – írja a Reuters.
Az elektromos autógyártó tavaly új figyelmeztetéseket mutatott be a piros lámpákra és a jelzőtáblákra vonatkozóan, hogy minimalizálják a vezető átmeneti figyelmetlenségéből fakadó túlfutás kockázatát a piros jelzéseken vagy a stop táblákon – írta a Tesla a levélben.
Új megnevezést kér a szenátor
Edward Markey szenátor azt mondta, hisz abban, hogy leküzdhetők az önvezetés – autopilot – lehetséges veszélyei.
Ugyanakkor felszólította a céget a rendszer nevének megváltoztatására és újraértékesítésére, a téves felhasználások csökkentése érdekében, valamint olyan vezetőmegfigyelő eszközök létrehozására, amelyek biztosítani tudják, hogy senki se aludjon el a kormánynál.
Az önvezető mód legalább három halálos balesethez köthető, amely az Egyesült Államokban történt Tesla vezetőkkel. Az önvezetést érintő balesetek a vezetést segítő rendszer veszélyfelismerő képességével kapcsolatos kérdéseket vetettek fel, kiváltképpen a mozdulatlan tárgyakat illetően.
A szenátor olyan Tesla sofőröket bemutató videókra hivatkozott, amelyekben a vezetők az önvezetés mód használatakor látszólag elaludtak a kormány mögött, és olyanokat, amelyekben a járművezetők arról beszéltek, kijátszhatók a biztonsági rendszerek, ha banánt vagy vizes palackot ragasztanak a kormánykerékre, hogy úgy tűnjön uralják az autót.
A Tesla kijelentette azt is, hogy a kormánykerék megfigyelése azt jelenti a legtöbb helyzetben, hogy az önvezetés nem fog működni az álmos vezető által a kormányon lévő lágy kézzel és a csökkent motoros képességekkel rendelkező – mint például részeg sofőrök – személyek durva kéznyomásával sem.
Csak kevesen használják felelőtlenül a rendszert
Hozzátették, az önvezetés becsapására forgalomba hozott eszközök rövid időre képesek lehetnek a rendszer becsapására, de általában az utazásig teljes ideje alatt nem.
A szenátor által említett videókban a közlekedés néhány rossz szereplőjét mutatták be, akik súlyosan visszaéltek az autopilottal, akik az ügyfelek csak nagyon kis hányadát teszik ki – írták.
Idén január elején az Egyesült Államok Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Igazgatósága (NHTSA) kijelentette, vizsgálatot indít a Teslát érintő 14 baleset miatt, amely közben azt gyanítja, hogy az autopilot vagy más fejlett vezetést segítő rendszer volt használatban.
Az NHTSA jelenleg egy Tesla Model S-hez köthető, 2019 december végi halálos balesetet vizsgál, amely a kaliforniai Gardena-ban történt. Ebben az eseményben a jármű letért a 91-es autópályáról, átment egy piros lámpán és egy Honda Civicbe csapódott, megölve annak két utasát.
A testület február 25-én fog meghallgatást tartani egy 2018-as végzetes baleset kapcsán, amelynek az autopilotot tartják valószínű okának.
Az autopilot valójában fejlett vezetést segítő rendszer csupán
A teljes önvezetéshez valójában 5 szint elérése szükséges. Az 5-ből csupán a másodiknál jár a Tesla, sőt azt állítják, hogy már közeledik a harmadik szint. „Ez csúsztatás” – fogalmazott Várkonyi Gábor autóipari szakértő.
A szakértő a hirado.hu-nak elmondta, attól nagyon messze áll a technológia, hogy mindenféle beavatkozás nélkül vezesse az autóinkat. Az optimista előrejelzések szerzői is későbbi időpontra módosították a teljes önvezetés érkezésének dátumát, mivel a fejlesztések nem végezhetők el jelenleg gazdaságosan – tette hozzá.
„Sok minden – radar, lidar, kamerák – kell egyidejűleg pásztázza a járművet, amelyhez magas szintű mesterséges intelligencia szükséges. Arról nem is beszélve, hogy az amerikai adatvédelmi szabályok viszonylagos lazasága miatt a Tesla több adatot tud gyűjteni és feldolgozni, mint az európai vetélytársai”– jelentette ki Várkonyi Gábor.
Szerinte az amerikai cég marketing eszközként hangoztatja, hogy élen jár a fejlesztések terén. Azt mondta, 10-15 év múlva tartja lehetségesnek, hogy egy zárt városrészben teljesen önvezető járművek közlekedhessenek, feltéve hogy nincs köztük nem önvezető autó.
Az autopilottal kapcsolatban úgy fogalmazott, sokkal inkább magas szintű asszisztencia, amelyet egy időre magára lehet hagyni – különösen autópályán –, de idáig is hosszú út vezetett.
„Kötelezettségünk figyelni az autót, a magas szintű asszisztencia mentett is már meg életet, és vett is már el. A Tesla nagy bátorságát jelzi, hogy félkész terméketeket a vásárlókkal teszteltet éles körülmények között, nyilván azok tudtával. Egy konzervatívabb gyár ezeket a rizikófaktorokat inkább kerüli” – zárta a szakértő.