Jump to content

A hirdetőket kiakasztotta a Safari új anti-tracking funkciója

2017. 09. 19. 12:09

Az idei WWDC eseményen bejelentett újdonságok között ott lapult egy kevésbé tárgyalt fejlesztés, amit a High Sierra Safari böngésző valami olyasminek nevez majd, hogy "Intelligent Tracking Prevention," ami gépi tanulásra alapozva akadályozza majd a minket követni vágyó kíváncsi szemeket.

Szeptember 25-től válik elérhetővé a marketing szerint minden tekintettben szebb, jobb, okosabb, csúcstechnológiás macOS, a High Sierra, s vele természetesen a Safari böngésző is kicsit kupálódik. Az Apple böngésző új funkciói között akad is egy olyan, ami miatt azt mondhatjuk, hogy sokkal megbízhatóbb lesz, ez pedig egy gépi tanulást használó anti-tracking opció, amit ha aktíválunk, akkor szépen megszabadít minket azoktól a kívnácsi szemektől, amik egyébként oldalról oldalra követnének minket azt fürkészve, hogy mondjuk mit is néztünk meg utoljára az Amazonon. Ez persze a hirdetőknek rossz, nagyon rossz és nagyon-nagyon nem is értékelik a dolgot a CNBC szerint.

A hirdetők egy csoportja kifejezetten elítélte a vállalatot, amiért ilyen egyoldalú és szélsőséges megközelítést alkalmaz a felhasználóinak adatvédelmére. Hat nagyobb reklámszövetség egy közös levélben fejezte ki nemtetszését és igyekeztek felhívni a figyelmet arra, hogy ez a megoldás sérti a felhasználói élményt és rossz választás nem csak a fogyasztóknak, de azoknak a hirdetések által támogatott online tartalmaknak is, amik a fogyasztók számára oly kedvesek.

Az Apple ezzel szemben meg van róla győződve, hogy ezzel a felhasználók számára a lehető legjobbat teszi. „ Az Apple hiszi, hogy az embereknek joguk van a magánélethez. A Safari volt az első böngésző, amely alapértelmezés szerint blokkolta a harmadik féltől származó sütiket. Az Intelligent Tracking Prevention csak egy fejlettebb módszer a felhasználók adatvédelmére.

Az ITP a következőképpen fog működni: Azokat a sütiket, amiket az általunk látogatott domain állít be engedélyezni fogja legfeljebb 30 napra. Ha nem látogatjuk újra az oldalt közbe, akkor ezeket a sütiket eltakarítja. A harmadik féltől származó sütiket, amiket harmadik féltől származó reklámhálózatok állítanak be rögtön megsemmisíti, ha azokat követésre használják. Ha mi interakcióba lépünk azokkal a sütikkel az általunk látogatott oldalhoz fűződő kontextusban (akkor keletkeznek, amikor meglátogatjuk az adott oldalt), akkor 24 órán át maradhatnak. A 24 óra lejártával még 30 napig porciózott állapotban kerülnek eltárolásra, mielőtt megszabadul tőlük a rendszer.

A helyzet tehát egyáltalán nem olyan drámai, mint ahogy azt a reklámszövetségek előadják. Hogy nehezebb lesz ez után egy kicsit (legalábbis a Safari böngészőt használó) az internetezők szinte teljes böngészési előzményeit rekonstruálni a különféle követő sütikkel? Igen. Hogy ez baj lenne? Na ezt nehéz lesz eladni, de ha még teszem azt valakinek hiányozna is, hogy minden internetes lépését kövessék, akkor is bármikor ki lehet kapcsolni az ITP-t és minden megy tovább.

(Forrás: cnbc.com Kép forrása: apple.com)