Jelenleg is zajlik a Gwent: The Witcher Card Game open bétája, ami azt jelenti, hogy bárki leülhet kipróbálni. Mi meg is tettük. Leültünk elé és ott is fogott minket a játék hosszú órákra.
Na de kezdjük az elején: A Gwent: The Witcher Card Game egy a The Witcher 3-ból ismerős minigamen alapúló, de attól független és teljesen önálló online kártyajáték. Ha azt hisszük, hogy ha az eredeti szerepjátékban lazán szét tudtuk rúgni az NPC-k fenekét a kártyaasztaloknál, akkor majd a Gwent is rögtön hanyatt vágja magát nekünk, akkor tévedünk. Legalábbis nem azért leszünk jók, a Gwent-ben, mert jók voltunk a The Witcher 3-as kártyajátékban. A Gwent alapjaiban tényleg hasonlít arra a játékra, ami megihlette, de annál valójában jóval összetettebb, ennek pedig örülünk, nagyon örülünk, de azt már jobb az elején tisztázni, hogy ez a játék sok időt meg tud enni.
Az egyik fontos különbség a Witcher 3-as verzióhoz képest, hogy itt nem potyognak csak úgy az ölünkbe az új kártyák egy-egy győzelem után és a kocsmárostól se vásárolhatunk extra darabokat. Helyette kezdésként kapunk egy egész szép kis kollekciónyi kártyát, amivel később kitörölhetjük majd a fenekünket. Szerencsére új kártyákra több módon is szert tehetünk.
Elsőre legjobb, ha azzal kezdjük, hogy kivégezzük az egyjátékos kampányt. A kampány egyes fejezetei alatt megismerkedhetünk a különféle fajokkal, vezetőikkel és olyan alap kombokkal, amikkel nem árt ha tisztába jövünk, mielőtt más játékosokkal kerülünk össze. A kampány kihívásainak teljesítéséért megkapjuk azokat a vezérkártyákat, amelyeket legyőztünk és még közben ércet (ore) is gyűjthetünk. 100 ércből tudunk 1 hordót (keg) vásárolni, a hordóban pedig 5 kártya van. Minden egyes hordó kinyitásakor 4 random kártyát kapunk, amiből legalább egy rare, epic vagy legendary. A hordó 5. kártyáját mi választhatjuk ki 3 egyforma szintű véletlenszerűen kisorsolt kártya közül. Az egyjátékos kampányból azonban nem sok ércet, kártyát és hordót lehet összeszedni, de az itt megszerzett tapasztalatokkal felvértezve megindulhatunk a játék multiplayer része felé.
Mint minden jó online kártyás játék, a Gwent is a függőségünkre apellál. Hogy ez hamar kialakuljon egy igen bőkezű napi szinten újrainduló jutalmazási rendszer került bele. Ha mindent be akarunk gyűjteni a napi jutalmakból, akkor egy nap 66 kőrt kell megnyernünk más játékosok elleni küzdelemben (casual vagy ranked, az itt mindegy). Ez legjobb esetben 33 egymás utáni győzelemmel tudható le, ami ha azt vesszük, hogy egy-egy meccs olyan 10 perc, akkor napi 5 és fél órát kell eltöltenünk a játékban. Hogy mi lesz ezért a jutalmunk? Az többnyire a szerencsén múlik. Kaphatunk 1 kártyát, egy kevés ércet, kártyadarabkákat, vagy meteorit port. Utóbbi (meteorite powder) a legritkább, de igazából csak akkor lesz rá szükségünk, ha az egyik kártyánkat prémium verziójúvá akarjuk alakítani. Mielőtt még felcsillanna a szemünk, hogy ez biztos valami imba dolog, gyors le is lövöm, hogy ez csak annyit jelent, hogy életre kell a kártyán a kép egy kis rövid animáció elejéig, ami nagyon jól néz ki, de másra nem jó.
A kristályokra emlékeztető kártyadarabkáknak (scraps) viszont örülni fogunk, mert ebből tudunk majd kártyákat készíteni magunknak. A játékba beépített kártyakészítő rendszert teljes értékűen 3-as szinttől tudjuk majd használni. Ekkortól tudunk beolvasztani olyan kártyákat, amikre nincs szükségünk, illetve legyártani a kollekcióból az általunk kiválasztott kártyákat. Hogy véletlenszerűen kiadja nekünk a játék pont azokat a kártyákat, amire nekünk szükségünk van, annak elenyésző az esélye, de ezzel a craftos rendszerrel elintézhetjük a dolgot, csak tetemes mennyiségű kártyadarabkát kell összeszednünk egy-egy jobb cucc legyártásához.
Közben megint elszóltam magam. A játékban szintet is lépünk. Lehet grindolni.. hurrá! Ez szintén egy lehetőség a különféle nyersanyagok és a hordók gyűjtögetésére, de mint szinte minden szintlépegetős játékban, itt is egyre lassabban és lassabban megy majd a dolog. Azért ha mindent összevetünk, akkor a szintlépésekkel és a napi jutalmakkal már napi 1-2 órányi játék is elég, hogy 3-4 hordóval gazdagabbak legyünk, azaz minimális ráfordítással napi olyan 20 kártyával lehetünk előrébb. 20 olyan kártyával, amiből valószínűleg jó ha egyre szükségünk van. Mit lehet tenni? Irány a bontó! Marad a kártyagyártógatás vagy ellátogathatunk a játék ingame boltocskájába és valódi pénzért szekér számra vehetjük a hordókat. Ugyanez igaz a meteorit porra is. Ha türelmetlenek vagyunk, akkor fizethetünk, mint a katona.
Ezzel nagyjából végig is vettük, hogy hogyan lehet fejlődni a játékban, de ha szeretnénk látni, hogy pontosan milyen jutalmak is várnak ránk, akkor a játékon belül van egy olyan menüpont, hogy Rewards. Itt nem csak a napi és a szintlépések után kapott jutalmakat nézhetjük meg, de olyat is látni fogunk itt, hogy Rank és Season.
A Gwent az eddig leírtakon felül lehetőséget ad, hogy összemérjük paklink és tudásunk erejét a játék legjobbjaival. Ezeken a rangsorolt meccseken ugyanúgy zajlik minden, mint a sima casual játékoknál, de itt ranked pontot nyerünk vagy bukunk az összecsapás végkimenetelétől függően. Ha jók vagyunk, akkor egyre feljebb fogunk kerülni a dicsőséget jelentő ranglétrán miközben egyre több jutalmat és egyre csicsásabb kereteket szerzünk. A ranked jutalmak fejébe ráadásként még szezon végi jutalommal is számolhatunk, amelynek mértéke ugyancsak a szezon alatt elért helyezésünktől függ. Mindezeket figyelembe véve megéri rankedezni, de erre csak a 10-es szint meglépése után lesz lehetőségünk.
10 szintig még mindig csak tanulunk és ismerkedünk a játékkal és annak 5 frakciójának kártyáival. 10-es szintig simán el lehet úgy jutni, hogy a hordókból egy darab epic vagy legendary kártyát nem látunk esni, ami nagyon tud fájni, ha olyan ellenfelekkel kerülünk össze, akik nálunk szerencsésebbek és okosabbak, mint az az egyszeri ötödikes. Ez az a másik fontos különbség a Witcher 3-as kártyajátékhoz képest. Itt hús és vér emberek az ellenfeleink, akik sokkal okosabbak és rafináltabbak, mint a buta NPC-k. Ezért aztán én azt mondom kell is az a 10-es szintes korlátozás mielőtt rankedezni mennénk, sőt a legjobbat akkor tesszük magunkkal, ha végignyálazzuk a kártyakészítőben a teljes kollekciót, mert csak a kártyák ismeretében tudunk majd jó paklikat összerakni és okosan használni a kártyáinkat, átlátni, hogy az ellenfél mire készül és mindennek tudatában megtervezni a lépéseinket.
Az talán senkinek se újdonság, hogy a legtöbb hasonló kártyajáték a mindig kaporra jövő szerencsén felül, komoly stratégiai érzéket kíván meg az embertől. Ez a Gwent esetében halmozottan érvényesül. Minimum 25, de legfeljebb 40 kártyából álló paklival indulunk a csatába (ebből maximum 4 gold és 6 silver), plusz a frakciónk egyik egyedi vezérkártyája. Minden egyes kártya létfontosságú és az se mindegy, hogy a minimum mennyiségen felül mennyi és milyen kártyákat viszünk magunkkal. Nem elég ismernünk a kártyáinkat, azt is tudnunk kell, hogy mikor, hova és hogyan érdemesőket kijátszanunk. A Gwent virtuális csatatere három részre oszlik a te és az ellenfeled oldalán is. Minden játékosnak rendelkezésére áll egy közelharcos (melee), egy távolsági (ranged) és egy ostrom (siege) sor, s bár akadnak olyan egységek, amiket bárhova lerakhatunk, a kártyák túlnyomó részén látni fogunk egy jelzést, ami meghatározza, hogy melyik sorba tehetjük le őket. Ez akkor tud fontos lenni, ha például az ellenfelünk olyan időjárás kártyát használ, ami az összes adott sorban álló egységünkre hat vagy ha olyan kártyákat használunk, amik az egymás mellett lévő egységekre hatnak. Innen indulunk el, előttünk a csatatér és a kártyáink, a célunk pedig, hogy legyőzzük az ellenfelünk, de ez utóbbi nem pont úgy néz ki ahogy a legtöbb ilyen kártyajátéknál megszoktuk. Nem akkor nyerünk, ha lenullázzuk az ellenfelünk vagy megsemmisítjük az összes kártyáját. Nem. A Gwent csataterein az lesz a győztes, aki az adott körben nagyobb katonai erőt képviselő sereget tud fentartani az asztalon, mint az ellenfele. Hogy ezt az ellenfél lapjaink meggyengítésével vagy a sajátjaink megerősítésével érjük el és hogyan kombináljuk a rendelkezésünkre álló lehetőségeket az csak rajtunk áll, de mielőtt mindent latba vetve lerohannánk az ellenfelet, jobb ha tudjuk, hogy ez csak egy kör és legalább két kört kell megnyernünk, ahhoz, hogy a meccs a miénk legyen. Magyarán lehet azzal is játszani, hogy kiéheztetjük az ellenfelünk, belekényszerítjük egy olyan helyzetbe, ahol kénytelen kijátszani az értékes lapjait az első körben, tudván hogy a következő kettő a zsebünkben lesz. Persze ez kockázatos taktika, hiszen nem tudhatjuk mi lapul az ellenfelünk kezében és ő meg nem-e pont erre játszik. Ettől lesz igazán izgalmas a játék. Nagyon sokszor ott fogunk ülni az ellenfelünkkel szemben és az utolsó lapunkat szorongatva reménykedni, hogy az ő kezében valami vacakabb van, mint a mi 10 poweres Geraltunk.
Ha igazán profik szeretnénk lenni, akkor érdemes magunkat naprakészen tartani a Gwent legújabb metáit, tippjeit és trükkjeit illetően. Ebben számos hasznos oldal lehet a segítségünkre, mint például a Gwentify, ahol a játék legújabb hírein felül egy nagyon hasznos és egyszerűen használható Deck Builder is vár minket. Aztán itt van még a Gwentlemen’s Club, ami egy fergetegesen jópofa blog, ahol a játékkal kapcsolatos hosszú, de érdekes cikkeket olvasgathatunk.
Az már most látszik, hogy a Gwent: The Witcher Card Game egy nagyon jól kitalált, kellően komplex és szórakoztató kártyajáték. Az, hogy 3-ból 2 kört kell megnyernünk egy meccs megnyeréséhez, az olyan taktikázási lehetőségeket rejt magában, amit semmilyen más online kártyajátéknál nem tapasztalhattunk még meg. A játék már most nagyon egyben van, pedig ez még csak az open béta, de gyakorlatilag semmilyen komoly hibával nem találkozni. A CD Projekt Red egy tényleg szerethető és élvezetes játéknak tette le az alapjait, már csak az a kérdés, hogy a jövőben mit sikerül kihozni belőle.
Az open bétához a játék hivatalos oldaláról és a GoG-ról is hozzá lehet férni, de ha utóbbit választjuk, akkor most egy ajándék kártyahordó üti a markunkat, plusz egy példány a The Witcher sorozat első részéből. Jelenleg a játék PC, PlayStation 4 és Xbox One platformokról érhető el, de remélhetőleg ez a jövőben bővülni fog iOS és Android kiadással is. Addig is jó játékot kívánunk.