Jump to content

Könnyebb átjutni a kereszteződésen a Jaguar Land Rover új fejlesztésével

2018. 11. 28. 13:50

A V2X technológia kiküszöbölné, hogy az autók feleslegesen várakozzanak a lámpánál. A Vehicle-to-Infrastructure a jármű és a közlekedési infrastruktúra elemei közti kommunikációt teremti meg.

A V2X technológia kiküszöbölné, hogy az autók feleslegesen várakozzanak a lámpánál. A Vehicle-to-Infrastructure a jármű és a közlekedési infrastruktAz első közlekedési lámpákat 150 éve helyezték üzembe a londoni parlament előtt, de a jelzési technológia azóta – legalábbis az IoT Tech News újságírója szerint – keveset változott. Egészen mostanáig. A nagy áttörést a Green Light Optimal Speed Advisory (GLOSA) hozhatja el, ami a zöld lámpákhoz optimalizálná a sebességet.

Senki nem szeret a tilos jelzésnél várakozni. Például hajnali kettőkor, amikor egy szál autó sincs az utakon, sokszor értelmetlennek is tűnik a várakozás. Az ott eltöltött idő ráadásul sem a környezetnek, sem a pénztárcának nem tesz jót. Ráadásul hiába léteznek már olyan autók, melyek ilyenkor maguktól leállítják a motort, az újraindítás mindig több üzemanyagot igényel, mint a sebesség viszonylag állandó szinten tartása.

Az autós cég fejlesztésének lényege, hogy kommunikációt teremt a jármű és az út melletti infrastruktúra, például a jelzőlámpák között. Ez lehetővé teszi, hogyha nincs másik autó a közelben, akkor a fényjelzés „idő előtt” zöldre váltson. A másik lehetőség, hogy a közlekedési lámpa „tudatja” a közelben lévő gépkocsival, hogy mikor vált szabad jelzésre, így az a megfelelő sebességgel közeledhet.

A GLOSA egy szakmai együttműködésben megvalósuló, 20 millió fontos kisérleti projekt, a UK Autodrive része. A tesztelésben egy ADAS (Advanced Driver Assistance, fejlett vezetőtámogató rendszer) jellemzőkkel rendelkező Jaguar F-PACE is részt vesz.

Oriol Quintana-Morales, a Jaguar Land Rover csatlakoztatott technológiákkal foglalkozó mérnöke úgy fogalmazott, az újonnan kifejlesztett technológia radikálisan csökkenti a közlekedési lámpáknál elvesztegetett időt. Szerinte a fejlesztés forradalmasíthatja a vezetést azáltal, hogy biztonságossá, kényelmessé és folyamatossá teszi a városi közlekedést – ez pedig újabb pozitív hatásként csökkentheti a közlekedők stressz-szintjét - írja az m2mzona.hu

Segít megállapítani az áthaladási sorrendet

A brit gyár fejlesztését más, a kereszteződéseken való hatékonyabb és biztonságosabb áthaladást segítő technológiák mellett próbálják ki. Idesorolható például az Intersection Collision Warning (ICW), vagyis az útkereszteződésekben az autósokat az ütközés lehetőségére figyelmeztető rendszer. A rendszer nemcsak, hogy felhívja a sofőr figyelmét a más irányokból érkező gépkocsikra, hanem még az áthaladás sorrendjére is javaslatot tesz.

Bár az ICW rajtra kész, időbe telik, míg a működéséhez szükséges, az utak mentén kiépített közlekedési infrastruktúra is felzárkózik. Ehhez például elengedhetetlenek a megbízhatóan működő 5G hálózatok, melyek elterjedésére még mindig várni kell.úra elemei közti kommunikációt teremti meg.

(Forrás: itmozaik.co.hu;m2m.hu | Kép: pixabay.com)